Pülümür Mezra köyünden Salördek/Gavrag'ın görünümü (Ormansız vatan, yurt değildir)
Pülümür Mezra köyünden, Salördek/Gavrag'ın görünümü (Ormansız vatan, yurt değildir)

Doğu Anadolu ormanlarının büyük bölümüne sahip olan Tunceli’de orman varlığının korunmasına  özen gösterildiğini söylemek güç.  Bir zamanlar bölgede görev yapan yeşil üniformalı, silahlı orman muhafaza memurları artık yok.  Çalı çırpı toplayan, kışlık yakıt ihtiyacı için odun kesen orman köylülerinin  katır-at-eşek vb. yük-binek hayvanlarına, balta, tahra, testere  vb.  ‘suç aletleri’ne el koyarak büyük kahramanlık örneği sergileyen Orman İşletme Müdürlüğünün, orman yangınlarına karşı duyarsızlığı kent halkının belleğinden silinemeyecek türdendir.

90’lı yıllardan itibaren Tunceli’nin doğal bitki örtüsü adım adım tarumar edilmiştir. Kentin  zengin bitki örtüsü ve  hayvan varlığı, ilkel duygularla hareket edenlerin hedefi olmuştur.  Günlerce süren ve müdahale edilmeyen orman yangınlarından ve  gelişigüzel yapılan yollardan bölgenin ekosistemi büyük zarar görmüştür.

Orman vatandır. Vatan savunması ormanlardan başlar. Vatan iddiasıyla ormanı ateşe vermek, vatana kastetmektir. Millî Kurtuluş Savaşı’yla,  İngiliz, İtalyan, Yunan ve Fransız işgal güçleri bozguna uğratılmış; ormanlarımız, denizlerimiz, göllerimiz, madenlerimiz kurtarılmıştır. Savaş, yer altı ve yer üstü zenginliklerine kimin el koyacağı sorusuna silahla verilen cevaptır. Atatürk,  işgal güçlerinin silahla ele geçirmek  istediği doğal,  kültürel ve tarihsel varlıklarımız için savaşmıştır. Millî Mücadele aynı zamanda ormanlarımızı düşmana kaptırmama mücadelesidir. Millî Mücadele’de bilerek zarar verilen bir tek ağacımız bile yoktur.

0
0
0
s2sdefault

 

Tunceli Pülümür'de kışın yan yatan elektrik direği (Yetkililer  görmüyor mu?)
Tunceli Pülümür'de kışın yan yatan elektrik direği (Yetkililer görmüyor mu?)

Pülümür Yeşil Vadi Açık Hava Restaurantın yakınında yere yatan iki  elektrik direği herkesin dikkatini çekiyor. Direklerin kardan zarar gördüğü anlaşılıyor.  Sözü edilen direkler en az beş aydır olduğu yerde duruyor.  Birinci direkte sokak lambası yok. İkinci direkte sokak lambası ve tellere dokunulmamış.  Sokak lambaları, direklerin devrildiği  Yeşil Vadi Açık Hava Restauranta kadar yanıyor. Erzincan-Pülümür kara yolunun ilçe girişi,  Pancılas Restauranta kadar karanlıkta!  Sokak lambaları yanmıyor.  Pülümür’e Erzincan yönünden gelenler devrilmiş direkler tarafından selamlanıyor.  Ecevit Mahallesi’ne doğru yürüyüşe çıkanlar, Ecevit Mahallesi’nden ilçeye gelenler o direklerin  önünden geçiyor. Pülümür küçük bir ilçe… Pülümür’de görev yapan bürokratlardan o direkleri  görmeyen kalmamıştır. Pülümür Çayı’na doğru yan yatan direkteki sokak lambası, gökyüzüne bakıyor. Pülümür-Erzincan kara yolunun kenarındaki direklerin değiştirilmesi, sokak lambalarının yakılması gerekir, değil mi? 

0
0
0
s2sdefault

İlkokul 4 İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı (Yurdumun şairleri iş başında!)
İlkokul 4 İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı (Yurdumun şairleri iş başında!)

"Viran Dağlar"ın, "Susuz Yaz"ın, "Yağmurlarla Topraklar"ın, "Acı Tütün"ün  yaratıcısı Necati Cumalı, oyun yazarlığının yanı sıra, şair kimliğine sahiptir. Ünlü şair ve yazarımız, 1943-1979 yıllarında kaleme aldığı günlüklerinde (Yeşil  Bir At Sırtında, Can Yayınları, 1990), şiir tutkunu "Minik Serçe"yle ilgili düşüncelerini ifade ederken şairleri de değerlendirir:

"Bizde şiir yazanların sayısı şiir okuyanları aşar. Üç beş şiir okuyan da hemen kaleme sarılır, şiir yazmaya kalkar."  (s. 69).  

Yazarımızın bu değerlendirmesi, akla bir ders kitabındaki şiirleri getiriyor. Dr. Nalan Altay, Suna Ay, Zeynep Özge Ertek, Halil Polat, Emine Selmanoğlu ve Hasan Yalçın tarafından kaleme alınan İlkokul İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi 4 Ders Kitabı (Devlet Kitapları, 1. Baskı, İzmir: 2018), şiir konusunda ilgi çekici örneklerden biri olmaya aday. Şiirlerin tamamı kitapta imzası olan yazarlar tarafından kaleme alınmış! Özge’nin Hikâyesi (s. 17), Cumhuriyet Demek (s. 39), başlık seçimi öğrenciye bırakılan kural konulu bir şiir (s. 81),  Yuvamız Yurdumuz  (s. 98) şiirlerinde ders kitabı yazarlarının imzası kullanılmış. Bu uygulamanın ilgi çekici yanı, dörtlük sayısı üçle beş arasında değişen şiirlerde şair başına ortalama iki dize düşmesidir! Hangi dizeyi kimin kaleme aldığı, altı şairin şiirler için nasıl bir çalışma yöntemi izlediği, daha doğrusu altı şairin ortak şiir yazıp yazamayacağı vb. sorular kafa karıştırıcı niteliktedir.  

0
0
0
s2sdefault